Monday, August 27, 2012

Hak


hak aku, hak aku . hak kau pun hak aku?!

dalam hidup ni, yang mampu berbicara pasal hak, cuma manusia. yang akalnya sangat terbatas. terkesan dengan suatu perkataan : ZALIM. sungguh, zalim itu bukan bermakna membunuh orang, mencederakan orang atau sewaktu dengannya, malah lebih dari tu. teringat masa zaman sekolah dulu. ustazah ada pesan :

bunga yang diletakkan dalam mangkuk makanan itu adalah zalim. sebab? bunga itu sendiri ada pasunya. makanan itu sendiri ada bekasnya. jadi kenapa mesti campur adukkan. jadi ingin aku berpesan-pesan :-

zalim dari segi syarak bermaksud tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya.

hak kau, hak kau.. hak aku, hak aku ok :) kalau sesuatu tu bukan milik kita, jangan ambil. sesuatu barang tu dibiarkan, bukan bermakna tidak akan digunakan. cuma tidak diperlukan buat masa tu oleh pemiliknya. takut-takut akhirat nanti, selangkah nak masuk syurga. tapi tersungkur di pintunya .. nauzubillah ~ jangan menjadi zalim dengan membiarkan sesuatu tu diletakkan bukan pada tempatnya :)

p/s : sampaikanlah walau satu ayat :)


No comments:

Post a Comment

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...