Saturday, May 19, 2012

Aku tiada harta.


kenapa tajuk post ni macam ni ek? HAHA . nasib la , tajuk ni je yang terlintas.

betul la , kita belajar dari pengalaman hidup . sama jugak macam aku . belajar dari perangai dan pengalaman orang di sekeliling aku . bukan mengutuk , bukan mengeji , apatah lagi menghina . tapi sekadar nak ingatkan yang lain , dan aku sendiri tentang sesuatu yang kadang2 kita tak patut buat . tambah pulak perbuatan tu bagi kesan kat orang lain . 

teringat pulak perbincangan dalam usrah.

soalan : antara seorang perempuan yang menyanyi untuk mencari rezeki dengan seorang perempuan yang makan babi , mana lagi teruk ?

perbincangan kami : seorang perempuan yang menyanyi tu la ! eh , tapi kenapa?? memang la kedua-dua tu perbuatan yang Allah larang . tapi bila kita buat sesuatu tu , tolong jangan bagi kesan kat orang lain . macam si penyanyi tadi , katakan dia buat konsert .. orang ramai pegi .. ntah2 ada yang tertinggal solat sebab konsert tu . lagha . upssss ! macam makan babi , just effect kat darah daging dia jela .. dan tak drag umat Islam lain yang tak berdosa . lagipun , mana mungkin bila penyanyi tu dah bertaubat .. dia mampu tolong mentaubatkan orang2 lain yang tertinggal solat tu. kan ? wallahua'lam . tegur saya kalau salah . saya ulang, ini perbincangan . bukan jawapan :)


jadi, berbalik kepada tajuk asal , 'AKU TIADA HARTA' . pada pendapat aku yang tak berapa arif sangat ni .. aku rasa , masalah TIADA harta tu bukan jadi sebab kenapa kita tak perlu memberi . kalau kita miskin ke , papa kedana ke , takpe . jangan risau . sebab bukan kaya yang menjanjikan SYURGA . tapi .. janganlah lokek untuk memberi . kalau kita kurang berharta , ada 20sen dalam poket , bagi la 10sen . tak pun 5sen . asalkan bagi . jangan berkira .. rezeki Allah tu kan seluas langit dan bumi . ingat lagi tak ayat dari surah Ar Rahman : "nikmat Aku yang mana satukah ingin kamu dustakan?" - lebih kurang la . nak cakapnya kat sini , dalam sedekah atau memberi tu sendiri ada keajaiban! hebat kan ?

percayalah .. satu kita bagi, sepuluh kita dapat!

teringat pulak tagline Ustaz Hasrizal : ERTI HIDUP PADA MEMBERI :]


p/s : memberi ^^

No comments:

Post a Comment

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...