Friday, April 26, 2013

Satu perintah atau pujukan?


Terdetik di hati untuk taip satu entry tentang ni. Untuk lebih jelas lagi,
"satu perintah dari suami, atau sekadar pujukan darinya?"



Tapi tentang apa?
Yes, tentang pemakaian purdah atau niqab. It seems to be simple. Tapi pada suami, ianya bukan. Pernah suatu ketika, lepas kami bernikah waktu kami duduk bersama di rumah mak dan ayah. Setiap kali keluar, suami mesti akan request supaya aku keluar dengan menutup sebahagian wajahku :) Dengan suara yang memujuk, tapi seakan-akan memerintah dengan lembut. Mana mungkin aku ingkar. Tapi mak ayah macam mana? 

Aku memlih untuk memakai purdah lepas kami melangkah keluar dari rumah. Belum kuat rasanya untuk bermula dari rumah. Apa kata mak? Apa kata ayah? Seronok jugak kadang-kadang. Sebab aku yang akan pakai, dan suami akan perbetulkan yang senget-senget tu. (kenapa tersenyum ni? grrr) Alasannya, sebab tak nak orang lain pandang isterinya, maklumlah kami sama-sama orang Ipoh, dan dia membesar di Ipoh. Mesti ramai kawan-kawan dia kat luar sana.



Rindunya saat ni. Syukur ya Allah. Kau hadirkan seorang suami yang mampu menegur saat aku salah, saat aku silap. "yang, pakai la sarung tangan spiderman tu. suka la tengok." (boleh pulak sarung tangan jejari tu dia panggil sarung tangan spiderman, tension! tension!) Tak pernah sekalipun dia terlupa untuk pesan supaya aku menjaga aurat di bahagian kaki. Sampai satu tahap, dia sendiri yang pakaikan saat kami kelam-kabut nak keluar. Subhanallah.. Terima kasih sekali lagi, ya Allah.

"Abang tak paksa sayang berniqab, tapi abang suka kalau sayang pakai. Sayang cantik sangat. Tambah-tambah pakai dengan tudung gegaris tu (tudung akel)" (Jangan pelik kalau aku punya banyak tudung akel yang bergaris di tepi. Suami pernah menghadiahkan aku 4 helai tudung macam tu. tanpa sedar, sekarang ni dalam koleksi hampir ada semua warna. wow *,* ) 


see? atas permintaannya, tudung gegaris oren.
 kali terakhir bersama, masa hantar suami naik kapal.

Aku sangat mahu untuk kelihatan cantik di matanya. Andai saja dengan rasa senangnya padaku kerana pemakaian seperti ini, barangkali aku mampu mencium bau syurga yang sejauh saujana memandang :) Kata Kak Nisa, kita kena pakai apa yang suami suka. Bila suami minta, kadang-kadang boleh jadi itu suatu arahan dan perintah. Mana wujud hukum seorang isteri yang boleh melawan kata suami. Kan? Ya Allah, andai aku pada ketika itu dan sehingga ketika ini tidak istiqamah lagi, Kau lembutkanlah hati orang di sekelilingku supaya mampu menerimanya, agar aku lebih kuat dalam mematuhi perintah suami.


Info : Purdah/niqab merupakan pakaian sunnah,
yakni pakaian isteri-isteri baginda Rasulullah SAW.
Dan coretan ini buat aku terutamanya,
manusia yang selalu lupa.


2 comments:

  1. subhanallah :) saya doakan awak dan kita semua muslimah2 istiqamah.. terpegun baca entry ni.

    ReplyDelete
  2. insyaAllah. terima kasih shafiqah :) semoga awak sentiasa dalam jagaanNya!

    ReplyDelete

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...