Friday, April 19, 2013

Adakah aku ikhlas?


Usrah kali ni. Hebat tajuknya. Walaupun simple dengan sekadar 6 huruf biasa.
IKHLAS.

Siapa yang berani jamin yang setiap perbuatan dia tu ikhlas? Pernah dengar tak, "ikhlas tu ibarat semut hitam, di atas batu gelap, di malam yang kelam!" Satu ilmu baru yang aku dapat, amalan kita takkan sampai bila tak melepasi tujuh langit Allah tu.

Jugak ilmu baru, tujuh tingkat langit Allah tu bukan bermakna tujuh lapis. Bukan macam lapisan bawang yang hampir sama pada setiap ketebalannya. Tapi ilmu macam ni, hanya Allah yang tahu. Yang pastinya, tujuh tingkat langit Allah bukan bermakna tujuh lapis.

Mari cek balik amalan-amalan kita, agak-agak kalau malaikat bawak tu sampai tak pada Allah? Allah takkan terima amalan kita selagi amalan-amalan tu tak dapat melepasi setiap langitNya.


  1. Langit pertama : Allah takkan terima amalan orang yang mengumpat.
  2. Langit kedua : Allah takkan terima amalan orang yang mengharapkan balasan keduniaan.
  3. Langit ketiga : Allah takkan terima amalan orang yang sombong.
  4. Langit keempat : Allah takkan terima amalan orang yang 'ujub. (rasa diri bagus)
  5. Langit kelima : Allah takkan terima amalan orang yang ada hasad dengki.
  6. Langit keenam : Allah takkan terima amalan orang yang tidak pernah mengasihi orang lain.
  7. Langit ketujuh : Allah takkan terima amalan orang yang tidak IKHLAS!

See? Betapa ruginya semua amalan-amalan kalau pada akhirnya tak tersemat secubit keikhlasan pun. Dan orang yang ikhlas ni pulak, takkan pernah sedar apa yang dia buat tu. Dan takkan pernah mengharapkan balasan apa pun dari orang lain. Jom cek hati, cek amal.


Al-Junaid berkata, "Ikhlas merupakan rahsia antara Allah dan hamba, yang tidak diketahui kecuali oleh malaikat sehingga dia menulisnya, tidak diketahui oleh syaitan sehingga dia merosakkannya dan tidak pula diketahui oleh hawa nafsu sehingga dicondongkannya."


Al-Fudhail berkata, "Meninggalkan amal kerana manusia adalah riak. Mengerjakan amal kerana manusia adalah syirik. Sedangkan ikhlas ialah jika Allah memberikan anugerah kepadamu untuk meninggalkan keduanya."







p/s : Jangan jadi mcm VE - Ikhlas tapi jauh~ =p




No comments:

Post a Comment

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...