Sunday, March 24, 2013

5 Tombok Hati


Output Daurah "Hakikat Manusia". 23/3/2013. St Petersburg, Russia.
5 ubat hati, atau tombok hati :


  • Membaca Al- Quran dengan disertai maknanya.
"Dan Kami turunkan dari Al-Quran itu sesuatu yang menjadi penawar (penyembuh) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman" - (Al-Israa' : 82)

  • Zikir yang berpanjangan.
"(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang" - (Ar-Ra'ad : 28)

  • Berpuasa. 
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amru r.a, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda : "Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat kepada seseorang hamba pada hari kiamat" (HR Imam Ahmad)

  • Solat malam.
"Dan pada sebahagian malam bertahajudlah dengannya sebagai tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke tempat yang terpuji" (Surah Al-Isra' : 79)

  • Berkumpul dengan orang-orang soleh.
"Perumpamaan teman yang soleh dan teman yang buruk adalah ibarat penjual minyak wangi dan peniup tungku. Penjual minyak wangi boleh memberimu tanpa kita harus membeli, atau (paling tidak) engkau akan mendapatkan bau harum darinya. Sedangkan peniup tungku boleh membakar pakaianmu atau engkau akan mencium bau busuk darinya" (HR Bukhari dan Muslim)





No comments:

Post a Comment

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...