Thursday, September 20, 2012

Keranamu cemburu


Teringat aku akan kisah Saidatina Aishah r.h.a.
Ni semua gara-gara kes ada sedikit salah faham antara 'kami'. so, jom discover ceritanya!




Al-kisah . Aishah mengatakan bahawa jika baginda Rasulullah SAW hendak melakukan perjalanan yang jauh, maka baginda akan mengundi siapa di antara isteri-isteri baginda yang akan menemaninya.

Suatu ketika, ketika Aishah dan Hafsah terpilih .. yang mana mereka berdua akan bersama-sama menemani baginda. Dalam perjalanan, baginda memilih waktu malam untuk memulakan perjalanan. Lalu baginda berbincang dengan Aishah. Oleh sebab tu, pada suatu hari, Hafsah berkata kepada Aishah...

"Apakah kamu bersedia jika malam ini saya menaiki unta-mu dan kamu menaiki unta saya, lalu kita tetap menjaga jarak hingga kita dapat saling melihat?"

Lalu Aishah pun bersetuju~ 

Pada waktu malam itu, Aishah menaiki unta Hafsah, dan Hafsah menaiki unta Aishah. Kemudian .. baginda datang dan menaiki di bahagian depan unta Aishah, yang mana kali ini unta itu membawa Hafsah. Setelah mengucapkan salam, baginda menjalankan untanya hingga berhenti beristirahat di suatu tempat.

Waktu itulah, Aishah tidak dapat lagi mengikutinya dan kehilangan jejak suaminya (Rasulullah SAW). Maka rasa cemburunya itu tidak dapat dibendung lagi... Apabila Aishah sampai di tempat istirahat, dia menyelitkan kakinya antara daun-daun idkhir (seperti daun serai). Lalu Aishah berdoa kepada Allah ..

"Ya Allah, suruhlah kala jengking dan ular menggigitku. Rasul-Mu, entah apa yang dilakukannya, sedangkan aku tidak mampu berbuat apa-apa.."
(riwayat Muslim No. 2445)


p/s : subhanallah! sampai begitu hebat yang Aishah sanggup lakukan kerana tidak tahan akan cemburunya yang membuak-buak. sungguh, aku tau dia merupakan antara isteri yang paling kuat cemburunya dalam kalangan isteri baginda yang lain. Mampukah aku berbuat sepertinya di saat cemburu melebihi akalku? dan bukan hanya melepaskan amarah yang tiada harganya di sisi Allah.. malah di sisi suamiku sendiri. Ampunkan hambaMu, ya Allah. di saat aku tidak mampu menjadi sehebat Aishah dalam menjaga api cemburuku.. Wahai suami, bantulah aku :'(

No comments:

Post a Comment

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...