Monday, January 23, 2012

kenapa aku solehah/soleh . tapi dia ? :'(

“Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)


selalu sangat kita persoalkan . kenapa Allah  macam tak tunaikan janji dia .. kenapa ada kalanya , dalam sesuatu perkahwinan tu , bila si isterinya solehah .. kuat agamanya , tapi si suami ?? kaki pukul . tetiba minum arak , kaki perempuan . kenapa ye ?? Allah tak adil la !


dan kenapa jugak , ada kalanya .. bila si suami dah jadi yg soleh , kuat agamanya . patuh perintah Allah . jaga keluarga dengan baik , tapi si isteri ?? keluar malam tak bagi tahu . dengar nasihat pun tak nak . disuruh tutup aurat , pun buat dekkk je .. kenapa ye ?? Allah ni betul2 TAK adil la !!


susah sangat ke Allah nak tunaikan janji Dia dengan kekuasaan yang dia ada ? hah ?

**astaghfirullah . rileksss la :)


semua tu terletak atas kita sendiri , yakni .. dengan lebih tepatnya , terletak atas kekuasaan si ibu dan bapa tu sendiri . kenapa susah2 kita nak adakan meminang dan bertunang ?? Islam dah tetapkan tu sebagai tempoh perkenalan . tempat persetujuan sama ada nak teruskan ke arah pernikahan atau tidak , kan ?? :))


andai kata . ada sorang laki datang merisik sorang perempuan yg solehah , patuh perintah Allah dan ibu bapanya .. tapi si lelaki itu , datang melamar dengan keadaan yang tidak memuaskan hati pada mata ibu dan ayah .. mungkin jugak , ibu bapa tu rasa ada sesuatu yang ada dalam diri lelaki tersebut yang tidak mampu utk membawa anaknya ke syurga . maka dengan ini !!! --> layaklah , dan wajarlah , malahan dibenarkan utk si ibu dan bapa tu gunakan kekuasaan mereka utk berkata TIDAK !



ha , susah sangat ke ? yang kita duk pening2 skarang ni dengan kejadian alam yg macam tadi tu buat apa ? pilihan kat kita sendiri . Islam tak penah suruh kita gi sibuk2 cari jodoh tepi jalan . biarlah si lelaki tu datang dengan penuh bermaruah utk menjadikan sesorang wanita tu sebagai isterinya . yakni sebagai ibu kepada bakal wira2 Islam ^^




jadi kat sini , janji Allah tu benar . kita yang salah tafsir . kita diberi akal utk berfikir mana baik dan buruk . kalau la kat dunia ni .. semua ibu bapa nak lelaki yang soleh je jadi suami utk anak2 perempuan dorang .. agak2 la kan .. mesti ramai lelaki yang tak berapa berusaha utk jadi soleh ni tak kahwin2 kan . dan agak2 jugak kan, mesti dorang cuba jugak ubah diri dorang utk jadi soleh .. utk suatu hidup yang lebih sempurna di mata Dia :)) so . settle la masalah . heheee ~ kalaulah . . .


wallahua'lam .

4 comments:

  1. kalau semua orang play their part, mmg indah la dunai ni.. tp yang penting, orang lain dorang punye pasal.. first thing, kita play our part dulu.. kan, kan,.. ;)
    <3 u

    ReplyDelete
  2. aah adik ! betul tu .

    kite kena play our part dulu . kalo tak mcm mana 'game' nak bermula kan ? hehe :))

    ReplyDelete
  3. kadang2..kita baik, spouse jahat.. itu bermakna.. takdir Allah untuk kita - kitalah yang kena baikkan dia

    ReplyDelete
  4. betul tu . kadang2 takdir Allah yg mcm ni bkn utk semua org kan ? :)

    insyaAllah . sekalipun prempuan yg mendidik bakal suaminya nti .. itu tetap takdir . lama2 akan jd takdir yg terindah bila smuanya lahirkan kluarga sakinah :)

    ReplyDelete

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...