Sunday, October 23, 2011

terima kasih,

kata orang , hidup ni .. biar kenal ngan ramai orang .. baru la banyak benda kita boleh blaja . dan bukanlah semata2 macam duduk bawah tempurung , macam si katak ! *tak pasal2 katak dapat nama ..

saya punya sahabat . saya panggil dia Iz . alhamdulillah , sepanjang perkenalan kami .. banyak jugak yg saya belajar dari dia . bukan ke sahabat yg baik , adalah sorang sahabat yg mampu buat kita kembali ingat pada Pencipta kita ? kan :) syukran jazilan , wahai Iz .. *walaupun sampai saat ni kita x penah jumpa . mgkin esok :D

dalam satu perbualan kami . waktu zohor . tengah hari . break kelas russian ~ *1 jam .

"awak dah mkn ke ?" Iz tanya kat saya .
"belum la , xsempat . membazir la sejam .. nak solat lagi .. kalo makan , nak kena g beli lagi . dah la memang waktu lunch , mesti ramai .. baik saya mkn lepas kelas nti (dlm pkol 3ptg) . takde la tergesa-gesa sgt," jawab saya .
"ha , saya ada pegi satu kuliah ni .. ustaz tu ckp , penah tak masa makan ketika teringat2 yang kita ni blom solat ??  knapa orang cakap , kalau x makan sebelum solat .. lapar .. jadi tak khusyuk ?? " kata dia .

*gedebushhh . terkena la pulak ! betul kan ? tapi bukan ke ni yang slalu org perbesarkan ??

betul la .. ni la zaman orang menjual agamanya sendiri  , disalah tafsirkan .. so kata Iz lagi .. hadis ni , Nabi hanya khususkan utk waktu Isyak sahaja .. tapi orang perbesarkan utk semua waktu solat .. mengambil sebanyak mungkin 'rukhsah' utk kepentingan diri sendiri .. (maaf , x dapat bg hadis dia. sbb ni hanya perbualan telefon) . Jadi .. fikir2kanlah .. sejauh mana kita mengambil berat tentang sesuatu hukum tu :)



3 comments:

  1. kalau saya nak cari lagu or link kiss the rain nh kat mane ye...

    ReplyDelete
  2. dekat sini ..

    http://www.fullmusik.co.cc/ :)

    ReplyDelete
  3. Maaf. Ingin bertanya.

    Mana satu yang perlu didahulukan? Makan atau solat?

    Apakah yang cuba ingin disampaikan dengan ,"Nabi hanya khususkan utk waktu Isyak sahaja"? Apakah yang ingin disampaikan itu, makan dahulu baru solat hanya dimudahkan untuk waktu solat isya' sahaja?

    #Mohon pencerahan.
    Syukran laki. :)

    ReplyDelete

Adam Mahfuz & Maryam Zaheera

Assalamualaikum semua,  Dah lama tak menulis. Baru sekarang duk cari balik email/password blog ni. Banyak sangat dah benda jadi 4 tahun sebe...